Bevásárlás kényelmesen. Biztonságos vásárlás. Másnapi kézbesítés. Ingyenes visszaküldés. Csak néhány szófordulat az online vásárlás világából, melyek hallatán a számítógép, vagy mobiltelefon mögüli vásárlás a legkényelmesebb választás lehet a 21. századi ember számára. Ám minden éremnek két oldala van, az online vásárlás esetén az a bizonyos másik oldal a környezetterhelés problémája.
1. ábra Online vásárlás (Forrás: pixabay.com)
Amikor egy lusta vasárnap délutánon az okostelefonunkat görgetve a szemünk elé ugrik egy már régóta áhított termék, csupán egy érintéssel elérhetjük, hogy másnap délben már velünk legyen. Talán egy röpke pillanatra elgondolkodunk cselekedetünk környezetre gyakorolt hatásán, amikor épp „belefulladunk” a felesleges csomagolásba. A legtöbb emberben azonban fel sem merül, milyen egyéb környezetet károsító folyamattal jár a különböző eladásra szánt termékek – olykor világ körüli – utaztatása. Az egyik legnagyobb internetes kereskedelmi cég, az Amazon, közel annyi szén-dioxid kibocsátásért felelős, mint amennyi egy kisebb ország kibocsátása. Hogyan kötődhet jelentős mértékű káros anyag kibocsátás az online vásárláshoz? Milyen környezetterhelő folyamatok árnyékolják be az internetes vásárlás élvezetét?
Egyre többen vásárolunk online és a fiatalabb korosztály ritkábban tér be egy üzletbe, mint az 55 év felettiek. Világszerte 7-ből 1 kiskereskedelmi vásárlás az online térben zajlik. Magyarországon 2019 második negyedévéhez képest a 2020-as év második negyedévében az online FMCG szektor (melybe az ún. gyorsan forgó fogyasztási cikkek tartoznak) +84%-kal növelte a forgalmát, de jelentős növekedés mutatkozott ugyanezen időszakra vonatkozóan a számítástechnikai termékek eladásában is, ez a szektor 51%-kal növelte online forgalmát. Az online áruházak ugyan nem használnak azonos mértékű elektromosságot működésükhöz, mint egy hagyományos áruház, valamint a vásárlóknak sem kell utazniuk a termékek beszerzése érdekében, mégsem tekinthető tisztán „zöldebb” megoldásnak az online vásárlás a tradicionálissal szemben. Az e-kereskedelmi cégek a vásárlói igények gyorsabb és hatékonyabb kielégítése érdekében kénytelenek bővíteni a létesítményeiket, mint például a teherautóparkot, valamint a raktárakat. A raktárak létesítése a földhasználat megváltozáson keresztül, valamint a fenntartással összeköthető magas energia felhasználás és légszennyezés miatt jelentős környezetterheléssel jár. A teherautók káros anyag kibocsátásai nagymértékűek a raktárok környékén, a forgalmas útvonalak mentén a NO2, O3 és PM2.5 légköri koncentrációk általában kiemelkedően magasak. A káros anyagok kibocsátása a raktár tágabb környezetében, például lakóövezetek területén is kifejti káros hatását a szél szállító hatása által.
Korábban, ha online megrendeltünk egy terméket, fel voltunk készülve rá, hogy várnunk kell akár több napot a csomag megérkezéséig. Ma már azonban a legtöbb esetben választhatjuk a másnapi kézbesítés lehetőségét. Viszont mindannyian tudjuk, hogy ebben az esetben is sokkal hosszabb 24 óránál a termék utazása. A gyártási helytől függően az országon belül is kezdődhet egy adott termék ajtónkig vezető útja, ám a legtöbb esetben az interneten elérhető áruk a világ egy tőlünk távol eső pontján kezdik meg utazásukat. Az utóbbi szállítási folyamatban szinte elkerülhetetlen a hajók igénybevétele. A hajók többsége olyan üzemanyagot használ fel, amely a kőolaj feldolgozásának utolsó fázisában marad vissza, tehát egy viszonylag magas kéntartalmú anyag elégetésével nyernek energiát a hajók meghajtásához. A hajók káros anyag kibocsátása így igen jelentős, főként szén-dioxid, nitrogén-oxidok és kén-oxidok kerülnek a levegőbe. A kikötőkbe érkezve a legtöbbször várakozniuk kell a hajóknak, mielőtt a konténerek a szárazföldre kerülhetnének. A lehorgonyzott hajók fedélzetén lévő rendszerek, berendezések működéséhez elektromosság szükséges, ezért a hajómotort sokszor nem állítják le. Ez pedig azt jelenti, hogy rengeteg szennyező anyag kerül a levegőbe olyan területeken, ahol sok ember él és dolgozik. Miután a hajóról lerakodják a termékeket, a raktárakban tárolják őket mindaddig, míg meg nem rendeljük őket. A megrendelés beérkezése után a termék egy futárhoz kerül és folytatódhat a hozzánk vezető útja. Az utolsó kilométereket sokszor teherautókon, furgonokon teszik meg a futárok, ezek a típusú járművek nagyban hozzájárulnak a városi légszennyezéshez, szmog kialakulásához, hacsak nem elektromos járművekről van szó. Az elektromos járművek ugyan nem fokozzák a szmogot, de mégis lehet nagy szénlábnyomuk attól függően, milyen módon állítják elő a felhasznált elektromos áramot.
Megérkezett a termék, a vásárló elégedett – vagy mégsem? Világszerte jellemzően 5-ből 1 terméket küldenek vissza, különböző okokból. Másfelől a házhoz szállítások 12–60%-a elsőre nem sikerül, ezért a furgonok kétszer, háromszor is kénytelenek megtenni az utat a megrendelt termékkel, ezzel növelve a káros anyag kibocsátást. Főként a ruházati termékek esetében jelent plusz problémát, hogy ha visszaküldünk egy terméket, mert nem volt megfelelő például a mérete, a termék sokszor a hulladéklerakóba kerül nem pedig vissza a „polcra”. Ez azért van, mert a gyártóknak olcsóbb egyszerűen kidobni a terméket, mint hogy fizessenek a jó és a rossz termékek szortírozásáért. Még az is tetézi a bajt, hogy a legtöbb árut feleslegesen sok, egyszer használatos műanyag zacskóba csomagolják, hogy tisztán tartsák a szállítás során.
Mennyibe is kerül az online vásárlás? Környezeti szempontokat is figyelembe véve sokkal többe, mint amennyit a bankszámlánkról leemelnek egy tranzakció során. Ahhoz, hogy tisztább lelkiismerettel éljünk az internetes vásárlás lehetőségével, szem előtt tarthatunk néhány tanácsot:
- Legyünk türelmesek! Kerüljük a termékek vásárlását másnapi kézbesítéssel!
- Csak olyan terméket vásároljunk, amely szükségességében, méretében biztosak vagyunk!
- Legyünk otthon, amikor a futár érkezését várjuk!
- Amennyiben lehetséges, vegyük át a terméket egy csomagponton!
Kapcsolódó oldalak:
- https://www.theguardian.com/news/shortcuts/2020/feb/17/hidden-costs-of-online-delivery-environment
- https://ensia.com/features/environmental-cost-online-shopping-delivery/
- https://gkidigital.hu/2020/09/02/koronavirus_e-kereskedelem_oki_2020/
- https://airqualitynews.com/2021/09/17/exclusive-the-dark-side-of-our-online-shopping-obsession/
- https://airqualitynews.com/2021/04/30/shipping-on-trial-the-true-cost-of-buying-online/
- https://www.euronews.com/green/2019/11/13/is-our-obsession-with-online-returns-damaging-the-environment